Ako oznámil Vatikán, Svätá stolica podpísal “Provizórnu dohodu” s Čínskou ľudovou republikou o vymenovaní biskupov. V jej rámci sa pápež František rozhodol “o obnovenie plného spoločenstva ôsmim zostávajúcim biskupom, ktorí boli konsekrovaní bez pápežského poverenia”. Hongkonský kardinál Joseph Zen však očakávanú dohodu s ateistickú komunistickou Čínou nedávno nazval “úplnou kapituláciou”, ktorá znamená, že pápež a vysokí predstavitelia Vatikánu “vydávajú stádo do vlčích tlám”.
Vo vyhlásení tlačovej kancelárie Svätej stolice sa uvádza, že Provizórna dohoda bola podpísaná v Pekingu počas stretnutia medzi Mons. Antoinom Camillerim, podsekretárom Svätej stolice pre vzťahy so štátmi, a Jeho Excelenciou pánom Wangom Chaenom, námestníkom ministra zahraničia Čínskej ľudovej republiky, ktorí stoja na čele vatikánskej a čínskej delegácie. “Počas tohto stretnutia obaja predstavitelia podpísali Provizórna dohodu o vymenovaní biskupov,” uvádza správa z Vatikánu. Svätá stolica opísal Provizórnu dohodu ako “plod postupného a zblíženia”, ktorá “bola uzavretá po dlhom a uváženom vyjednávaní a zahŕňa periodické vyhodnocovanie jej plnenia”. Dohoda sa týka “vymenovania biskupov, ktoré má značný význam pre život Cirkvi, a vytvára podmienky pre širšiu spoluprácu medzi oboma stranami”. “Táto dohoda je výrazom zdieľaného želania, aby plodný a prezieravý inštitucionálny dialóg pozitívne prispel k životu katolíckej cirkvi v Číne, k dobru čínskeho ľudu a mieru vo svete,” oznamuje tlačové stredisko Svätej stolice.
Uzavretie dohody medzi Vatikánom a Čínou do konca septembra sa podľa spravodajcov očakávalo. V informatívny nóte, ktorú tiež vydal Vatikán, sa uvádza, že pápež František rozhodol o obnovení plného spoločenstva ôsmim zostávajúcim biskupom, ktorí boli konsekrovaní bez pápežského poverenia, v nádeji, že “prijaté rozhodnutia budú začiatkom novej etapy, umožňujúcej prekonať minulé zranenia a uskutočniť plné spoločenstvo všetkých čínskych katolíkov “.
Vyhlásenie vydal aj štátny sekretár kardinál Pietro Parolin, jeden z hlavných vyjednávačov dohody. Hovorí sa v ňom, že dohoda “má značný význam najmä pre život katolíckej cirkvi v Číne a pre dialóg medzi Svätou stolicou a štátnymi predstaviteľmi tejto krajiny, ale aj pre konsolidáciu medzinárodného mierového horizontu vo chvíli, keď na svetovej úrovni prežívame mnohé napätia”. Kardinál Parolin pokračuje: “Svätá stolica sleduje pastoračný cieľ, totiž pomôcť miestnym cirkvám, aby sa im dostalo podmienok väčšej slobody, autonómie a organizácie a mohli sa tak venovať poslaniu ohlasovať evanjelium a prispievať k integrálnemu rozvoju človeka a spoločnosti. Prvýkrát po mnohých desaťročiach majú dnes všetci biskupi v Číne spoločenstvo s rímskym biskupom.
Pápež František, rovnako ako jeho bezprostrední predchodcovia, hľadí na čínsky ľud a obracia sa k nemu so zvláštnou pozornosťou a starostlivosťou. Je potrebná jednota, je potrebná dôvera a nový rozlet; je potrebné mať dobrých biskupov, schválených Petrovým nástupcom aj zákonnými občianskymi predstaviteľmi svojej krajiny. Dohoda otvára práve tento horizont a predstavuje nástroj, ktorý, ako dúfame, môže k tomuto procesu za spolupráce všetkých napomáhať. ”
Greg Burke, riaditeľ tlačovej kancelárie Svätej stolice, komentoval dohodu takto: “To nie je koniec procesu. Je to začiatok. Ide o dialóg, o trpezlivé počúvanie na oboch stranách aj vtedy, keď vychádzame z veľmi rozdielnych stanovísk.“ „Cieľ dohody nie je politický, ale pastoračný. Umožňuje veriacim mať biskupov, ktorí sú v spoločenstve s Rímom, ale súčasne ich uznávajú čínske úrady.“ Kardinál Joseph Zen, ktorý je ostrým kritikom dohody s Čínou, vo štvrtok obvinil Parolina z “neuveriteľnej zrady” čínskej cirkvi a vyzval ho na rezignáciu. “Vydávajú stádo do vlčích tlám,” uviedol k prejednávanej dohode medzi Vatikánom a komunistickým Pekingom. “Dôsledky budú tragické
a dlhodobé nielen pre Cirkev v Číne, ale pre celú Cirkev, pretože [dohoda] poškodzuje jej dôveryhodnosť.”
Zen predpovedal, že polovica podzemnej cirkvi možno dohodu akceptuje, vyjadril však obavu, že mnohí podzemní katolíci ju odmietnu a “urobia niečo iracionálneho, možno vyhlási vzburu”. Vzhľadom k postoju Pekingu k ľudským právam by pri podobnej vzbure hrozilo jej násilné potlačenie vládou. Čínska komunistická strana sa v poslednej dobe snaží o sprísnenie kontroly nad náboženstvom, podniká nájazdy na kostoly a letné tábory pre mládež, páli biblie a strháva kríže.
Biskup Marcelo Sánchez Sorondo, kancelár Pápežskej akadémie vied a Pápežskej akadémie spoločenských vied, vyhlásil už vo februári, že Čína “najlepšie realizuje sociálne učenie Cirkvi”. Teraz v exkluzívnom rozhovore, ktorý 22. 9. zverejnil bulvárny denník prevádzkovaný čínskou komunistickou stranou Global Times, biskup Sorondo skritizoval odporcov dohody s Čínou a označil ich za “hlasnú menšinu”, pričom Čínu pochválil za “boj proti chudobe a znečisteniu”. “Vaša krajina má početnú populáciu s veľmi kvalitnými ľuďmi, sleduje všeobecné dobro a preukázala schopnosť uskutočňovať veľké poslanie, ako je boj proti chudobe a znečisteniu,” uviedol doslova. Na článok odkazuje oficiálny twitterový účet Pápežskej akadémie vied a Pápežskej akadémie spoločenských vied.
Dohodu medzi Vatikánom a Čínou kritizuje Steven Mosher, ktorý roky pomáha čínskej podzemnej cirkvi: “Považujem ju za zradu na niekoľkých úrovniach. Zrádza autoritu pápežského úradu, keď právo menovať biskupov dáva čínskej komunistickej strane. Zrádza čínsku podzemnú cirkev, ktorá nielenže po desaťročia prežíva prenasledovanie zo strany úradov, ale teraz je znovu v obkľúčení. A pretože ide o tajnú dohodu, tvrdím, že zrádza pravdu, pretože obom stranám umožňuje klamlivé interpretácie. … Ak sa Vatikán spolieha na dôveryhodnosť čínskych komunistických predstaviteľov, bude určite sklamaný. Peking podpísal počas rokov mnoho dohôd – a to dohôd, ktorých podmienky sú verejne známe – len preto, aby ich porušil ešte skôr, než na nich zaschol atrament. … Nevie snáď Vatikán, že tí istí predstavitelia, od ktorých naivne očakáva dodržiavanie dohody, sa v súčasnej dobe zaoberajú masívnymi útokmi na všetky formy náboženského života v Číne? Kardinál Parolin to vie určite, lebo som mu v priebehu našej [májovej] schôdzky čítal nové predpisy obmedzujúce náboženské aktivity. Tieto ustanovenia, ktoré boli vyhlásené tento rok 1. februára, viedli k vlne prenasledovania, počas ktorej sa búrali kostoly a pálili biblie. Prestanú s tým komunistické úrady len preto, že podpísali dohodu s Vatikánom? To sa nezdá pravdepodobné. …
Z dohody bude namiesto toho profitovať čínska štátostrana, ktorá ju použije na presadenie kontroly nad čínskou podzemné cirkvou. Povie veriacim, že komunistami prevádzkované Čínske vlastenecké katolícke združenie uznal sám pápež a že všetkých 12 miliónov čínskych katolíkov musí navštevovať iba jeho bohoslužby. Zintenzívni útoky na podzemnú cirkev a ako ideologickú útočnú zbraň použije autoritu, ktorú im prepožičal sám Vatikán. Hovorím, že keby o dohode rokovali preláti, ako je kardinál Zen, muži, ktorí dôkladne a osobne poznajú povahu ateistické diktatúry jednej strany, ktorá vládne v Číne, mohli by sme mať k dohode dôveru. Vôbec však neverím v dohodu, ktorú dojednávali klerici s nulovým povedomým o brutálnom útlaku náboženstiev v nedávnej čínskej histórii. Medzi nich patrí napríklad aj teraz zdiskreditovaný McCarrick, ktorý v posledných rokoch cestoval do Číny nie menej ako osemkrát, pričom v niekoľkých posledných prípadoch to bolo na špeciálnu žiadosť pápeža Františka v snahe docieliť práve takejto dohody.
Komunistická strana sa dávno rozhodla prinútiť podzemných čínskych katolíkov vyjsť z katakomb, aby ich dostala pod prísnu kontrolu strany. Prečo sa niekto vo Vatikáne, vrátane kardinála Parolina, domnieva, že prepožičať tejto snahe pápežovo meno je dobrý nápad, sa vymyká môjmu chápaniu. Musíme sa za trpiacu cirkev v Číne modliť. ”
Podľa LifeSiteNew Andrej Vajči