Pápež František sa na návšteve v Abú Dhabi písomne prihlásil k deklarácii o spolunažívaní a bratstve. Súčasťou tohto dokumentu je aj prehlásenie Katolíckej Cirkvi, že ,,je Božou vôľou v jeho múdrosti, aby existovali na zemi rôzne náboženstvá a pluralizmus (vo viere).”
Táto veta vyvolala vášnivú debatu do akej miery je vôbec v súlade s Ježišovým príkazom, ktoré adresoval apoštolom, ísť do celého sveta, evanjelizovať národy a krstiť ich v mene Ježiša Krista.
Celé dejiny sú poznačené martýrmi, ktorí za vieru a evanjelizáciu zomierali, pretože za Božiu vôľu považovali to, že Boh chce, aby všetci uverili v Krista a boli spasení. Najnovšie prehlásenie pápeža a veľkého imáma vytvára priestor pre úvahy či sa v porovnaní s Novým zákon zmenila v 21. storočí Božia vôľa oproti minulosti.
Ak je jeho vôľou, aby existoval náboženský pluralizmus, potom evanjelizácia katolíckej Cirkvi vo svete môže byť interpretovaná ako aktivita proti Božej vôli. V praktickom význame toto prehlásenie hovorí, že je Božou vôľou, aby existovali národy, ktoré nepoznajú a neprijmú Ježiša Krista, ktorý je jediným Božím Synom a prišiel na svet, aby zomrel za mnohých.
Bol to práve pápež Benedikt XVI, ktorý zmenil v liturgii pri obetovaní slovo “za všetkých” na slovo “za mnohých.” Táto zmena je teologicky správna v kontexte toho, kým je adoptívny syn. Je to pokrstený veriaci. Človek sa nestáva adoptívnym Božím Synom na základe toho, že je človekom z mäsa a kostí, ale preto, že prijal krst. Môže teda katolícka Cirkev prehlásiť, že Boh nechce, aby sa niekto stal jeho adoptívnym Synom a neprijal krst lebo to nie je jeho Božím plánom?
Biskup Athanasius Schneider v tejto súvislosti vydal stanovisko proti relativizácii kresťanstva a jeho rovnakého kladenia na úroveň akéhokoľvek iného náboženstva. “Kresťanstvo je jediné pravé a Bohom chcené náboženstvo,” povedal Schneider. Podľa Schneidera by iný prístup bol v rozpore so samotným evanjeliom, kde evanjelista Ján hovorí o Ježišovi ako “ceste.” Nový zákon hovorí o tom, že sa stávame krstom adoptívnymi synmi Boha. Ježiš o sebe hovorí “Ja som cesta, Pravda a život.” Tvrdenie, že v Božom pláne je, aby ľudia neprijali Krista, aby mohol existovať náboženský pluralizmus sa podľa Schneider dostávame do možného rozporu aj s evanjeliom podľa Jána: “Veru, veru, hovorím ti: Ak sa niekto nenarodí zhora, nemôže uzrieť Božie kráľovstvo. Nikodém mu vravel: “Ako sa môže človek narodiť, keď je už starý? Azda môže druhý raz vojsť do lona svojej matky a narodiť sa?” Ježiš odpovedal: “Veru, veru, hovorím ti: Ak sa niekto nenarodí z vody a z Ducha, nemôže vojsť do Božieho kráľovstva. Čo sa narodilo z tela, je telo, a čo sa narodilo z Ducha, je duch » (Jn 3, 3-7).
Biskup Schneider vo svojom prehlásení povedal, že kresťanstvo je jediné Bohom chcené náboženstvo a nemožno ho dávať na jednu úroveň s nekresťanskými náboženstvami a zároveň prirovnal tento zverejnený dokument k duchovnej “migračnej a klimatickej kríze” ohrozujúcej spásu množstva duší. Poslaním Cirkvi v tomto čase je podľa neho presný opak.
“Najakútnejším poslaním, ktoré stojí pred Cirkvou je reagovať na zmenu duchovnej klímy a duchovnej migrácie, teda zmeny klímy, kedy sa z veriacich v Ježiša Krista stávajú neveriaci. Ide o zmenu klímy odmietania kráľovstva Krista a treba, aby ľudia migrovali naopak z duchovného otroctva nepoznania Boha k tomu, že sa stanú Božími synmi, teda od života v hriechu do života v milosti posväcujúcej. Toto sú migranti, o ktorých sa treba bezodkladne postarať.”